Prima paginăBibliotecaAutoriCăutare
Dumnezeu: necunoscutul şi/sau străinul
Scurtă meditație pe marginea aparentei îndepărtări a lui Dumnezeu de oameni, așa cum e văzută din perspectiva celor necredincioși
După ce am aşezat pe hârtie acest titlu, m-am gândit dacă ar fi de folos cuiva să tratez în puţine rânduri acest subiect. Întâlnirile mele cu oameni de diferite vârste şi dialogul purtat cu aceştia pe astfel de teme – Dumnezeu este un necunoscut sau un străin – mă determină să cred c-ar fi bine şi tratarea unei probleme de genul acesta.

Dumnezeu este un necunoscut sau este un străin? Necunoscutul şi străinul – în cazul lui Dumnezeu – reprezintă o sinonimie sau o distincţie? Eu cred că, înainte de a da un răspuns la asemenea întrebări, trebuie mai întâi să ne gândim asupra termenilor. Străinul ia forme de înţelegere mai grave. De obicei, străinul este mai mult decât necunoscutul. Străinul este undeva dincolo de tine, nu are nici o legătură cu tine, nu există cale de intersecţie. Străinul nu face parte din viaţa ta, nu este interesat de persoana ta, nu poţi avea vreodată sprijin. În cele mai multe cazuri folosim vorba bătrânească: străinul e tot străin.

Aparenta absenţă a lui Dumnezeu din lume îi „îndeamnă” pe oamenii mai puţin credincioşi să creadă că: poate Dumnezeu a plecat sau poate a murit, că este un necunoscut prin faptul că este absent sau poate că este chiar un străin. Înţelegerea trebuie să fie următoarea: Dumnezeu este transcendentalul şi imanentul, în acelaşi timp. Aşadar, El este un necunoscut nu pentru că nu i-am cunoaşte adevărata identitate, ci pentru că accesibilitatea noastră la fiinţa Lui este limitată. În astfel de situaţie Dumnezeu este un necunoscut, dar nu este şi un străin.

Dumnezeu a creat lumea şi îi poartă de grijă ţinând cont de libertatea de voinţă sădită în fiinţa umană prin creaţie. Necunoscutul şi străinul – în cazul fiinţei divine – nu pot fi sinonime. Dumnezeu este un necunoscut datorită fiinţei Sale divine, dar nu este un străin, pentru că păstrează o legătură cu lumea prin intermediul vieţii creştine. Pentru un creştin, Dumnezeu nu este un străin.


Sursă tipărită: Preot Ion Petrică, Meditații pentru contemporani, Ediţia a II-a revizuită, Editura Nepsis, Timișoara, 2010.

Articol postat de: Radu Bogoevici • Data: 7 aprilie 2011 • Vizualizări: 1137